Halo Wars

| Kommentarer (1) | Pär Wirdfors

Halo är den viktigaste franchisen för Xbox och nu kommer nästa kapitel i sagan, Halo Wars.

Halo är den viktigaste franchisen för Xbox och nu kommer nästa kapitel i sagan, Halo Wars. Första gången jag hörde talas om Halo Wars var slutet av 2006 då spelet blev listat som en av hetare titlarna för 2007. Nu två år senare dyker det upp med all förväntning som bara ett Halospel kan generera.

RTS på konsoll? Jag vet jag kände mig lika förvirrad när jag läste om det själv först. Samtidigt så hade jag två tankar i huvudet, Ensemble Studios har de senaste åren visat att de är mycket duktiga på att göra bra RTS på PC och innan Halo kom var det många som hade svårt att ta FPS på konsoll på allvar. Jag har spelat RTS på min xbox tidigare men de har alla lidit av samma problem, kontroll av trupper och svårt att lösa micromanagement på ett smidigt sätt. Vad Halo Wars gör är att man skalar ner allt, gör det hela lite lättare att hantera och kontrollera utan att för den sakens skull förlora för mycket av komplexiteten. Med RB väljer man alla enheter som syns och med LB väljer man alla enheter som finns på kartan. Med LT kan man sedan sortera till en speciell enhet och sedan ge den order. En enkelt system som fungerar ovanligt smidigt. Samma sak med ordergivning, X markerar ett område på kartan som enheterna rör sig till eller en fiende som de skall attackera och Y är att göra en specialattack på en viss fiende. Dessa specialattacker ger en viss krydda i spelet, det är allt ifrån vanliga fotsoldater som slänger granater på fiende, Wartogs som kör över motståndaren till Spartans som kan ta kontroll över fiendens fordon.

Själva micromanagementdelen styr enbart från baser, där du bygger ut efter behov, ett par Supply Pads för material, en reaktor för att höja teknologinivån och sedan fabriker/baracker för att bygga fordon/trupper. Det går även att utveckla mer avancerade former av vapen och vissa truppslag kräver högre teknologinivå än andra så det är hela tiden en avvägning mellan hur mycket material man vill kunna producera kontra hur tunga trupper man vill ha. Men efter som allt styrs från en eller flera finns det ett enkelt och smidigt system där jag via styrkorset kan hoppa mellan mina baser, enheter och Powers. Powers fungerar ungefär lika beroende på vilka fraktion man spelar men båda ger tillgång till kraftiga attacker som kan ta ut flera enheter på en gång eller hela byggnader. Avvägningen är att de kostar en hel del material och tar tid på sig innan man kan använda dem igen.

Själva kampanjen utspelar sig 20 år före det första spelet och placerar spelaren i händerna på Sgt John Forge, en hårdnackad soldat inom UNSC som sett det mesta. I början av kampanjen så befinner sig Forge tillsammans med sin överordnade Cpt Cutter på en planet där The Covenant har hittat ledtrådar till en mycket gammal artefakt. Utan att avslöja alltför mycket så tack vare en skicklig professor vid namn Ellen Anders kommer gruppen att bege sig över halva galaxen i kampen för att hitta artefakten först och man kommer under kampanjer att träffa på en hel del gamla fiender. Uppdragen är mycket varierande och innehåller det mesta. Jag gillade helt klart mixen spelet erbjuder och även om kampanjen är i kortaste laget, jag klarade den under 10 timmar på heroic, så var den kul och underhållande. Spelets achievements gör att man gärna går tillbaka till kampanjen och spelar den fler gånger och testar olika strategier.

Jag har aldrig varit förtjust i strategispel online eftersom min spelstil passar helt enkelt inte onlinespelande då jag gillar att långsamt bygga upp en stor armé och sedan krossa allt! Men här kan man åtminstone välja att spela flera spelare på samma lag vilket jämnar ut det hela. Vid tidpunkten för recensionen fanns det inte särskilt mycket spelare online vilket gjorde det svårt att bedöma exakt hur mycket som skiljde sig jämfört med singleplayer. Skirmish mot AIn är riktigt underhållande, det finns en autoläge där AIn anpassar sig efter din spelstil och jag har haft flera riktigt svettiga strider mot min kära konsoll.

Grafikmässigt är Halo Wars riktigt snyggt. Trupperna rör sig smidigt över kartan och överallt är det fullt av små läckra detaljer. Som att din Spartan faktiskt hoppar upp på fiendens fordon och sliter upp luckan och börjar slåss med föraren. Sådana saker lyfter helt klart spelet och gör det roligare att spela. Ljudet kanske inte är det hetaste men duger gott och väl för ett spel som detta.

Halo Wars är inget givet toppspel men det växer på mig allt eftersom jag spelar det. Det är inget spel jag kommer att sitta och spela varje vecka men jag kommer helt klart plocka fram det då och då för att njuta av en ordentlig omgång RTS. Gillar du genren eller Halo-universumet bör du helt klart prova detta spel.
Screenshots (18)Se flera »