Borderlands 2

| Kommentarer (1) | Michael Rosendahl

Förbered både avtryckarfinger och skrattmusklerna. Vi återvänder till Pandora i Borderlands 2.

Det har nu passerat tre år sedan vi för första gången fick se planeten Pandora i det första Borderlands. Ganska snart så upptäckte vi också att planeten var fylld med banditer, psykopater och äventyrare. Många spelare fastnade för det första spelets galet roliga co-op läge, den öppna världen och dess inslag av rollspel, medan andra hade svårare att ta till sig ökenlandskapet och allt vad spelet erbjöd.

Det har nu blivit dags för Borderlands 2 att visa vad Pandora och dess invånare har att erbjuda. Tro mig, det är garanterat värt att åter igen besöka denna planet, faktum är att det snarare är ett måste!

Det första spelet hade en intressant story, men framför allt så fanns det en smart och väldigt underhållande dialog. Det är här en av de största förbättringarna också kan återfinnas i Borderlands 2. Spelets humor är fräckare denna gång, mer överdriven, konstant och man drar sig inte för att skämta om aningen känsliga ämnen. Det framgår tydligt att just humor har stått i fokus under utvecklingen av denna uppföljare.

Trots att humorn genomsyrar det mesta så finns det ändå en skapligt stabil berättelse, iallafall stabil nog för att ge mening åt spelets eldstrider och plundring. Denna gång är det upp till fyra helt nya valvjägare att bege sig ut på äventyr på den galna planeten Pandora, som i spelets inledning tagits över av en grupp kallad "Hyperion Corporation". Spelaren antar rollen som en av dessa fyra valvjägare och beger sig ut i jakt efter Hyperions ledare och spelets huvudfiende, en man endast känd som "Handsome Jack". Den egoistiske, kaxige och självgode Jack fungerar utmärkt för spelets story eftersom det ger spelaren en karismatisk ärkefiende som man älskar att hata.

Då Handsome Jack har bestämt sig för att utplåna i princip alla invånare på planeten med hjälp av ett ostoppbart supervapen, faller det sig även naturligt att en motståndsrörelse uppstår och slår tillbaka. Spelaren ansluter sig ganska snart till denna rörelse, som dessutom leds av det första spelets hjältar/valvjägare.

När spelet startas upp så har man alltså fyra olika karaktärer/klasser att välja bland, där alla har sina unika egenskaper, möjligheter och speciella färdigheter. Oavsett vilken typ av karaktär man vill spela som, så finns möjligheten att tjäna så kallade "badass points". Detta är ett system som konverterar olika mål/uppgifter till speciella färdigheter. Detta kan exempelvis handla om att skjuta ihjäl ett antal av en viss typ av fiender. När detta avklarats så har man tjänat badass points och kan spendera dessa på att t.ex förbättra sin karaktärs färdigheter med olika vapen, förbättra sin fysik, utöka sin hälsa etc. Utöver detta så finns även möjligheten att låsa upp olika visuella godsaker till sin karaktär såsom nya färger till kläder och nya huvuden. Det är ett trevligt inlägg att kunna ändra sitt utseende, men jämför man med andra spel så är konfigureringsmöjligheterna av spelarens utseende väldigt grundläggande och minimala.

Sidouppdrag är det allra viktigaste att ägna sig åt om man vill få ut så mycket som möjligt av Borderlands 2. De valfria sidouppdragen tar dig till stora och nya platser som man annars aldrig får skåda om man endast följer spelets huvuduppdrag och berättelse. Många av dessa scenarion är precis lika underhållande och intressanta som spelets huvudsakliga uppdrag och innehåller nya karaktärer, hemligheter och bakgrundsinformation till berättelsen. De erfarenhetspoäng som dessutom intjänas under dessa uppdrag är väldigt välbehövliga om man vill överleva spelets senare kapitel. Likt många spel med en stor dos av sidouppdrag så får man också räkna med en hel del tråkigare uppgifter, såsom att springa runt och samla på sig olika föremål och andra jobbiga ärenden.

Det första spelet fokuserade till stor del på sin gigantiska vapenarsenal. Spelstudion Gearbox har lyckats ta detta inslag ännu ett steg längre. Det är dessutom imponerande att man lyckats få spelets vapen att kännas nya, fräscha och intressanta. Varje märkestyp av vapen har sina speciella fördelar och attributer. Som ett exempel så kan vapentillverkaren "Bandits" vapen förvara stora mängder ammunition medan tillverkaren "Jakobs" har utrustat alla sina vapen med höghastig avfyrning (så snabbt som spelaren själv kan trycka på avfyrningsknappen). Med alla olika vapenmärken och tillverkare, vapentyper, speciella bonuseffekter och andra galenskaper, så erbjuds en gigantisk dos av experimenterande och möjligheter gällande spelets vapen.

Utöver den enorma variationen av vapen så har Gearbox också utökat variationen av fiender. Man blir ofta överraskad av nya bossar, monster, robotar och varianter av mänskliga fiendetyper. Det finns fiender med dvärgar knutna till stora sköldar, det finns jättemonster som i ursinne kan attackera sina allierade och på så vis bli starkare, vilket resulterar i en väldigt svårslagen fiende om denne tillåts döda tillräckligt många av sina egna.

Det finns fortfarande fordon för att snabbare ta spelaren genom de gigantiska områden som utgör planeten. Att sätta sig i ett fordon tar dig inte bara snabbare genom vildmarken, utan erbjuder en paus från eldstriderna som annars tar upp det mesta av speltiden. Det är dessutom väldigt underhållande att köra över vilda djur, flyga i hopp och avfyra missiler från sitt fordon. Styrningen av fordonen är, precis som i det första spelet, väldigt klumpig och det tar en stund innan man riktigt känner att man har kontroll.

Även variationen på det visuella planet är en klar förbättring från det första spelet. Då det första spelet i huvudsak utspelade sig en stor öken uppdelad i zoner, så tar jakten på Handsome Jack spelaren genom kalla snölandskap, skinande städer, gröna grässlätter, kalla grottor och sandbeklädda ökenområden. Man introduceras konstant till nya miljöer och karaktärer vilken känns som en frisk fläkt i jämförelse till det första spelet. Världen målas fortfarande upp med den klassiska grafiktyp och utseende som förknippas med serien, men är mer polerad och finslipad denna gång.

Röstskådespeleriet håller hög klass och inger trovärdighet och personlighet till de flesta karaktärer man stöter på under resans gång. Karaktärernas rörelser är dock inte alltid lika övertygande, utan kan ibland se väldigt onaturliga och stela ut. Det finns även stunder då man kan stöta på karaktärer med tillfälligt suddiga ansikten och omgivningar där texturerna inte hunnit laddats, trots att spelets textur-laddning förbättrats avsevärt från det första spelet.

Borderlands 2 är en fröjd att spela igenom ensam, men är också designat och tänkt att upplevas i samarbete med vänner och andra spelare. Samarbetsläget är väl genomtänkt och utvecklat, där spelarens plats i berättelsen förvisso alltid är knuten till en den "host" som startat spelet. Systemet vilar dock på en smart design där upprepning minimeras. Spelar man igenom ett avsnitt med någon annan som befinner sig ungefär på samma plats i historien som en själv, så synkroniseras framgångarna med sin egen single-player utveckling, precis som om man skulle ha spelat igenom avsnittet helt ensam. Spelar man däremot med en grupp spelare som ligger några kapitel framför en själv, så lämnas ens framsteg i single-player oberörd. När man dock spelar vidare till de kapitel man avklarat med dessa spelare i co-op så ges man möjligheten att hoppa över dessa. Man behöver alltså inte spela samma kapitel två gånger om man redan klarat av det i co-op.

Allt som var bra i det första Borderlands har förbättrats och finslipats i denna uppföljare. Borderlands 2 bör hålla den genomsnittlige spelaren sysselsatt i 30-40 timmar, precis som det första spelet. Denna gång så erbjuds en betydligt bredare och mer varierad upplevelse och framför allt ännu mer humoristisk. Fyra olika spelbara karaktärer med sammanlagt tolv olika karaktärs-träd att utforska, öppnar för flera genomspelningar av spelet. Oavsett om du väljer att vandra genom Pandora ensam eller med vänner i samarbetsläget, så väntar en fantastisk, näst intill perfekt spelupplevelse för den som gillar skjutarspel med inslag av rollspel.....och en rejäl dos humor.
Screenshots (22)Se flera »