Silent Hill: Downpour

| Kommentarer (1) | Michael Rosendahl

Har den tjeckiska spelstudion Vatra Games lyckats återställa Silent Hill's heder? Vi har testat Silent Hill: Downpour.

Den senaste månaden har passerat i skräckens tecken då vi har sett en HD-release på Silent Hill 2 och Silent Hill 3. Nu har man också släppt den senaste delen i skräckserien om Silent Hill; Silent Hill: Downpour. Downpour är del nummer åtta i serien om den skrämmande spökstaden Silent Hill och har denna gång utvecklats av en tjeckisk studio, Vatra Games. Bara detta kanske låter som en skräckuplevelse i sig och många har haft låga förväntningar på detta spel. Många fans har under årens lopp övergivit serien då Konami har haft många motgånger och inte alltid har lyckats leverera det fansen vill ha. En av tidernas mest hyllade skräckspel låter sig dock inte stoppas av några klavertramp utan återkommer med nya försök till att åter fånga vårt intresse och skrämma oss. Jag håller tummarna för att man åter lyckats fånga den gamla makabra Silent Hill charmen och sjunker ned i soffan framför Silent Hill: Downpour.

Handlingen, som är en viktig och central del av alla Silent Hill spel, kretsar kring fången Murphy Pendleton. I spelets inledning får vi bevittna en blodig händelse som leder till att Murphy förflyttas till en högrisk fängelse på annan ort. Transporten kraschar dock längs vägen med en handfull överlevare i utkanten av Silent Hill. Händelserna i spelets inledning väcker många frågor som utvecklas allt eftersom spelet fortlöper. Precis som tidigare besökare av Silent Hill har upptäckt, så är staden inte speciellt välkomnande och vänlig mot nya gäster. Där tidigare spel fokuserat på väldigt mycket dimma, så blandar Downpour dimman med ett ständigt regn och storm. När man vandrar längs gatorna i Silent Hill upptäcker man snart att regnet spelar en central del. Vädret påverkar nämligen stadens monster och får dessa att bli en aning galna.

De flesta striderna sker oftast mot en eller två fiender. Då kan man välja att antingen springa för livet eller att testa lyckan med spelets tvivelaktiga stridssystem. Börjar det dock att spöregna så är möjligheten stor att du omges av ett flertal galna monster. Att i detta läge fly, kan vara omständigt. Det är heller inte lätt att ta sig an fem fiender med en trasig träpinne, så det gäller att tänka snabbt och agera ännu snabbare. Det finns dock gott om vapen i spelet. Allt ifrån ölflaskor och tegelstenar till brandyxor och krattor går att finna. Stridssystemet gör dock att striderna känns stela och väldigt oinspirerade till en början. Kontrollerna fungerar och har skaplig respons, men saknar totalt variation och nyskapande. Faktum är att den känslan genomsyrar hela spelet till en början. Downpour är mer som en blek kopia av Alan Wake under de första speltimmarna. Det hela vänder när man väl tagit sig igenom spelets första områden och till sist kommer till själva staden Silent Hill. Många fans av serien hinner säkert tröttna på Downpour innan man väl kommer in till staden, men det är här som spelet får sin vändning. Även striderna blir roligare när man väl kommit in till staden och får tillgång till andra typer av vapen.

Stadens gator har många områden och byggnader utöver de som är obligatoriska för att föra handlingen vidare. Att gå in i byggnader tillåter dig att vänta ut stormen och skydda dig från monster, men kan också leda dig till sidouppdrag, värdefulla vapen och andra användbara föremål. Att fullfölja sidouppdrag kan vara en bra idé. Vanligtvis så påbörjas ett sidouppdrag genom att man finner en pappersbit med en sparsam del information på, som läggs till i spelarens journal. De flesta uppdrag är ganska otydliga i sin beskrivning av vad man måste göra för att fullfölja uppdraget, men informationen som väl ges är i de flesta fall tillräcklig.

Det som höjer spelet och upplevelsen är dock inte handlingen, sidouppdragen eller blodiga scener, utan snarare spelets atmosfär och stämning.Man känner ibland ondskan i luften utan att spelet visar något skrämmande direkt på skärmen. Musiken och ljudeffekterna används främst till detta ändamål.

Det är många gånger man använder knappen på kontrollen som tillåter spelaren att ta en titt bakom sin egen rygg. Ljuddesignen är smart och musiken tillämpas oftast väldigt passande. Även om det inte är samma kompositör som arbetade med de tidigare titlarna så känns musiken ändå väldigt "Silent Hill". Omgivningarna har också sina ljuspunkter och målar upp en trovärdig stad som påminner om de tidigare spelens beskrivningar av Silent Hill. Under spelets tidigare delar så dras även här tankarna till Alan Wake, fast inte alltid lika polerat. Karaktärmodellerna är helt okej och röstskådepelarna gör tillräckligt för att väcka liv i pixlarna. Spelet lider ibland utav frame-rate drops som verkar vara helt slumpmässiga. När det är mycket fiender och detaljer på skärmen så kan spelet flyta på hur bra som helst, medans det andra gånger lider utav en dip i frame rates. Detta är kanske något som kan åtgärdas med hjälp utav en patch, men än så länge har ingen sådan patch släppts.

Silent Hill: Downpour är ett väldigt medelmåttigt spel. Man kan inte säga att det är dåligt och man kan knappast höja spelet till skyarna. Det är ett okej spel helt enkelt. Det absolut sämsta i spelet är stridssystemet, men samtidigt har Silent Hill spelen aldrig varit speciellt fokuserat på strider och action. Man hade dock gärna kunnat jobba vidare på striderna och skapat mer variation. Spelets pussel/problemlösningar är också väldigt mediokra och saknar ofta logik och en beskrivning av vad det hela går ut på. Handlingen är dock intressant och spelets atmosfär överskuggar många av de problem som spelet dras med. Personligen gillade jag den senare titeln Silent Hill: Homecoming mer än Downpour och anser att Homecoming var mer i samma anda som de första spelen även om man experimenterade en hel del med den titeln också. Men Downpour håller intresset vid liv genom spelet och erbjuder en hel del intressanta händelser och en helt okej upplevelse överlag.
Screenshots (38)Se flera »