Limbo

| Kommentarer (1) | Christian Dahlberg

Där kommer då och då ett spel, som skiljer sig från mängden. Det är långt mellan dessa, men när dom kommer, blir man påmind om varför man älskar att spela spel. Dansk utvecklade Limbo är ett av dessa

Där kommer då och då ett spel, som skiljer sig från mängden. Det är långt mellan dessa, men när dom kommer, blir man påmind om varför man älskar att spela spel. Dansk utvecklade Limbo är ett av dessa spel, och vi har recensionen här.

Då och då kommer där ett spel, som inte liknar, låter eller känns som andra spel. Där är långt mellan, och det senaste spelet jag vill sätta i denna kategori är Braid, som kom ut till Xbox Live Arcade i Augusti 2008. Men nu är där något nytt igen, som även är till Xbox Live Arcade, och som är klassat som det bästa på Xbox Live Arcade på väldigt länge.

Limbo är utvecklat av Playdead, som ligger utgår från Köpenhamn i Danmark, en liten oberoende spelutvecklare som är skapat av Arnt Jensen och Dino Patti. Sedan uppstarten av Playdead, har Limbo varit på deras agenda. Spelet har redan vunnit priser på Independant Games Festival i kategorierna Excellence in Visual Arts, Technical Excellence och efter ha spelat spelet, så är jag ganska säker på att dessa priserna är bara början för den danska utvecklaren.

Nu är alltså Limbo färdigt, och det skiljer sig från de flesta spelen genom att vara ett rent 2D platforms äventyr och det gäller även deras visuella stil på spelet, som är rätt unik. Även fast spelet är i svart\\vit, helt grafiskt – som kan uppstå som en smula otydlig på grund av att dom oftasts använder sig att simpla siluetter. Även på grund av detta, är grafiken enastående.

Spelet startar utan något intro, ingen historia, ingen intro av något slag. Man vaknar upp som en liten grabb i en märklig drömvärld, ett ställe mellan liv och död, och här ska man alltså försöka hitta ut, för att ta reda på vad som hänt med sin försvunna syster.

Gameplay i Limbo är i grund och botten ett klassiskt 2D platform spel, där det ska hoppas, springas och inte minst lösa massvis med gåtor och uppdrag av diverse slag. Dessa är även dom bärande elementen i spelet. Uppdragen är alla utmärkt gjorda, mycket genomtänkta och oftasts rätt originella. Dom omfattar både gamla maskiner i nerlagda fabriker, stora spindlar, stora flugor och finurlig manipulering av tyngdkraften. Det bästa av hela spelet är, att även om uppdragen i början kan kännas som väldigt svåra, ska man bara tänka logiskt och efter den logiska tanken, kommer en lösning – och man kan sedan ta sig vidare till nästa del med självbelåtenhet.
Uppdragen är spännande att lösa, och även fast svårighetsgraden är generellt hög, blir den aldrig orimlig, och då dom har lagt checkpoints så tätt intill varandra, kommer man aldrig behöva upprepa längre sektioner, som man redan har spelat igenom. Spelet avbryts aldrig av t.ex laddningsskärmar och mellan sekvenser, så från då man startar spelet, tills man avslutar det, är man fast i denna dystra världen.

En kritikpunkt angående gameplay är dock att det är mycket trial & error baserat. Det betyder att på många ställen inte har en chans att undgå diverse fällor och ställen man helt enkelt dör på förräns det är försent. För efter man snubblat över det en gång, vet man att det är där, och sedan då vet man hur man undgår dem. Det är inte alla, som bryr som en sådan slags grej i spelet, och normal bryr inte jag mig heller så mycket om det, men hela Limbo universumet och stämning, gör att lusten för att uppleva nåt mer av spelet kommer vara större än irritationen av gameplay uppbyggnaden. Det kommer betyda att detta spelet inte är för alla.

Där Limbo på alvar skiljer sig från mängden av spel, är på den visuella sidan och helt generellt, stämningen i spelet. Grafik är inte alltid det viktigaste i ett spel, men i Limbo’s fall så är det en mycket stor del av spelet. Hela den visuella sidan kombinerat med ljudsidan, skapar en stämningen i spelet som är helt unik. Limbo utspelar sig från start till slut helt i svart och vitt, och själva karaktären framstår som en siluett med två lysande ögon. Både karaktären och hans fiender är utmärkt animerade, speciellt den enorma spindel som man möter relativt tidigt i spelet. Man märker att det är uppmärksamat på huvudkaraktären först och främst, vilket man kan se tydligt. Slå ett snabbt öga på våra screenshots från spelet, så ser du själv hur spelet ser ut, och få ett relativt bra intryck hur fint ett svart och vitt spel kan vara.

Grafiken är bara det ena av två ben som utgör Limbo’s stämning – det andra benet är så klart ljudet. Vissa skulle kallat den väldigt simpel – jag kallar den dock ytterst passande och mycket stämningsfull. Mycket av stämningen skapas genom tomhet och stillhet, och där är inte direkt mycket musik, eller andra ljudeffekter i spelet, men de delar som finns, är mycket väl gjort – som är insatta precis vid rätt tidpunkt, och du kommer inte sakna ljud i spelet. Kmobinationen av den unika grafiken, det utmärkta ljudet, den ”krävande” storyn och hela spelet känsla får mig att tänka på ICO till Playstation 2 från 2001 – Limbo har samma känsla och den ger samma självbelåtenhet när man spelar det.

Limbo är lite överraskande ett kusligt och brutalt spel, och det har faktiskt blivit satt en 18+ PEGI-rating på det. Utan att förstöra mycket för er, kan jag dock säga att den lilla pojken blir avklippt på mitten av stora björnfällor, spetad av stora spindlar, och där är inte sparat på blodet, som dock i Limbos fall är gjort av svarta siluetter och är inte rött. Det är juh inte första gången man ser huvudkaraktären bli slaktad på diverse sätt, men jag tycker, att hela spelets stämingen förstärker dödsfallen lite mer än vanligt, om det hade t.ex varit lite mer traditionellt. Mot förmodan du inte vill se detta brutala styckningarna, så finns där ett ”Gore Filter” som går att aktivera för att skära ner på det våldsamma innehållet.

Nu ska man inte koka över av entusiasm bara för det är en nordisk utvecklare som har lyckats åstakomma nåt så lyckat som Limbo. Men Limbo är sannerligen en spännande bekantskap, även fast alla inte bryr sig om de tydliga Trial & Error gameplayet, och de 5-6 timmar det tar att klara spelet, så är de fortfarande värt att införskaffa. Då Limbo är ett spel som man kan spela igenom flertal gånger, speciellt ifall man är ute efter achievements som kommer med spelet.

Limbo är ett spel att borde köpa av två uppenbara anledningar; för det första är det ett riktigt bra spel med ett stilsäkert utförande och fängslande gameplay – och för det andra borde man stötta dessa mindre utvecklare som lyckas leverera ett så utmärkt och ovanligt spel som Limbo. Limbo kostar 1200 Microsoft points, 117 MB stort och köps via Xbox Live Marketplace.

Taget från: Xboxlife.dk
Översatt av: Christian Dahlberg
Screenshots (11)Se flera »