Too Human

| Kommentarer (3) | Marcus Lindgren

Berättelsen om den nordiska mytologin väcks till liv i Too Human, som dock presenterar historien som ingen tidigare har gjort.

Berättelsen om den nordiska mytologin får nytt liv i Too Human, som dock presenterar den på ett sätt som ingen annan tidigare har gjort.

Efter år av väntan är Too Human äntligen klart. Projektet startade ursprungligen till Playstation 1 men är nu klart till Xbox 360 med Microsoft som publicist och Silicon Knights som utvecklare. Vi har tagit oss en närmare titt på denna nytolkning av den nordisk mytologin.

I Too Human så hoppar du in i rollen som Balder, en av de många nordiska gudar som efter en fruktansvärd olycka, som inte bara kostade honom minnet utan också hans hustru, kastar sig in i kampen mot ondskan. Midgård är dock inte längre så som du har fått lära dig i skolan - världen har blivit en mörk cyberrealistisk verklighet där gudarna är utrustade med svärd, klubbor och pistoler och de onda jättarna har ersatts med robotar.

Det är svårt att berätta för mycket om historien utan att tillhandahålla en massa spoilers, i stället skall jag bara konstatera att anhängare av den nordiska mytologin kommer att få stora möjligheter till tillfredsställelse när Frej, Oden, Loke, Tor och de andra gudarna gör sin entré i Midgård och Balders minne sakta återvänder med delar från det förflutna och aningar om framtiden. Gudarna från Too Human ledare soldattrupperna Wolves och Bears i attacker mot de onda robotarna.

Too Human är ett hack'n slash spel med en gnutta RPG. Den viktigaste beståndsdelen är en lång rad av kombinationer med ditt närkampsvapen i kombination med salvor från din pistol eller gevär. RPG delen består huvudsakligen av objekt som de döda fienderna lämnar efter sig samt ett level-up-system som gör att du kan ändra din karaktär i den riktning du vill via ett skill-tree. Mer om detta senare.

Från första början måste du välja en klass. Men alternativen är få, och till skillnad från t.ex. Mass Effect, så finns det inte många möjligheter att forma din karaktär. Du kan välja mellan fem olika klasser, allt från den allround präglade Champion till den mer offensivt lagda Berserker eller den helande Bio-engineer. Men förutom att välja en klass så kommer du inte att ges några möjlighet att ändra din spelares utseende eller personlighet.

Gameplaymässigt påminner Too Human en hel del om det populära Diablo. Man kämpar mot horder av onda robotar i mörka miljöer, samtidigt som man samlar de saker som ligger kvar efter alla döda fiender. Man styr sitt skjutvapen med LT och RT och kontrollera sitt närkampsvapen med höger analog spak. Det finns massor av fiender och ännu fler möjligheter att undanröja dem - Too Human erbjuder en mängd av kombinationer, som i kombination med möjligheten att skjuta huvudet av fienderna bör tillfredställa den mest actionhungrige spelaren. Förutom de många, nästan oändliga massor av fiender, kommer du också att få stifta bekantskap med ett "cyberspace", där man kan påverka den verkliga världen från ett cyberuniversum som utseendemässigt skiljer sig från den mörka verkligheten.

Tyvärr blir gameplayupplevelsen mycket snabbt repetitivt, och vi tycker inte att de många mini-bossarna och de olika typer av objekt du kan samla erbjuder en tillräcklig mångfald. Känslan av upprepning gäller både vid mini-bossarna samt föremålen man samlar. Det finns många mini-bossar och de skall i stort sett dödas på samma sätt hela bunten, med tanke på de olika sakerna som de tappar, så är det mer regel än undantag att man samlar på sig nya vapen, rustning eller liknande, som är bättre än de man redan äger.

Det finns olika typer av objekt du kan samla in, det varierar från vapen till rustningar och till och med ritningar av nya vapen eller rustningar som kan byggas och användas. Men som nämnts ovan, så kommer du egentligen aldrig att få någon användning av dessa blueprints, eftersom du kan spendera tusentals pengar för att utveckla ett nytt vapen, för att en stund senare ersätts det med nästa svärd en av robotarna kastar ifrån sig.

Dessutom är skill-systemet inget vidare bra, trots att man har ett så kallat skill-tree där det är upp till spelaren att utveckla sin karraktärs egenskaper. Till exempel så kan man till allround klassen ta tre olika grenar, där en fokuserar på närstrid, den andra på skjutvapen och den tredje i olika skadeformer när man rammar fienden med sitt närkampsvapen. Trots att idén är bra, så tycker vi inte att det ges tillräckligt med möjligheter att skapa en egen nisch för Balder.

Odens son, Balder

Om man skulle ha sådan otur att man dör på slagfältet, vilket inte är otänkbart, så utsätts du för samma oattraktiva 20-sekunders dödsscen där Balder återupplivas. Det går inte att hoppa över den, och trots att det är av mindre betydelse, så är det väldigt irriterande att se samma sekvens för hundratjugonde gången.

Dessutom är kamera styringen fruktansvärd och man kommer ofta på sig att spendera mer tid till att få kameran i ordning än att döda de många fienderna. Kombinerar man detta med ett närkampssystem som är mycket svårt att behärska, främst eftersom det är så oprecist att man ofta slår omkring sig i luften, så får man ett kontroll problem som är en stor källa till frustration.

Grafiskt är Too Human en blandad välsignelse. De banor som är OK skruvas ihop utan att ha någon betydande wow effekt och effekterna när man kastar sig huvudstupa in i striderna fungerar också utmärkt. Fiender och allierade figurer verkar ok och både polygoner och textures är finputsade. Å andra sidan verkar animationerna billiga och detta är särskilt märkbart i spelets många cut-scenes där munrörelserna ofta rör sig helt ur sitt sammanhang och animationerna är nästan hackande.

Ljudet är Too Humans starkaste kort. Det är bra kvalité på effekterna och musiken ger en utmärkt atmosfär, detta gör att stämning är mycket bra, trots att synkroniseringen mellan munrörelser och orden ofta faller isär. Vapnen låter som de borde och det finns en stor variation i de olika fiendernas ljud och även många olika enformiga kommentarer från dina allierade.

Too Human erbjuder utöver singleplayer delen även co-op för två personer via Xbox Live och det är en frisk fläkt när man har genomfört singleplayerdelen eller ha en kompis att dela upplevelsen med. De långa cut-scenes är borta och du kan ta en mer taktisk approach till striderna med en allierad som tänker mer avancerat än spelets AI. Till exempel kan den ena spelaren attackera fiender på avstånd med ett skjutvapen medan den andra tar striderna up-close and personal.

Gudarna är bra representerade, här med Freja, Balder och Tor

Med sin 10-12 timmar långa och ganska fascinerande historia, är Too Human varken för långt eller för kort, åtminstone historiemässigt. Å andra sidan känns spelet mycket långt och irriterande när berättelsen berättas i dess långa cut-scenes. Många gånger kommer man på sig själv med upprepningar, som går ut på att döda 10-20 fiender, plocka upp nya vapen och rustningar, för att sedan göra om samma sak igen. Trots att mängder med av fiender och utbytbara rustningar är en del av ett hack'n slash RPG, så finns det helt enkelt för många upprepningar och för lite innovation för att spelaren skall kunna behålla sitt intresse.

Too Human har många positiva sidor som t.ex. ett utmärkt ljud och en härlig historia, men som ett kombinerat Hack'n slash och RPG faller spelet helt enkelt eftersom det finns för många lösa trådar, jobbig kamerakontroll och för mycket fokus på att hela tiden uppgradera sin utrustning. Dessutom är Too Human, som nämnts flera gånger, alltför enformigt och för lite nyskapande, vilket helt enkelt är ett måste om man vill presentera något nytt i en genre som rymmer andra snabba titlar som Marvel Ultimate Alliance, där ett stort karraktärsutval skapar omväxling.

Det har varit stora förväntningar på Too Human, men tyvärr kan vi nog konstatera att dessa inte är helt uppfyllda om man inte älskar hack'n slash-genren och gillar att konstant växla mellan spel och menyn för utrustning. Slutsatsen måste vara att Too Human, trots flera ljusa punkter, knappast är ett spel som kommer att glädja de nordiska gudar, om de sitter med sina Xbox 360 i Midgård.

Screenshots (233)Se flera »